Sunday, August 23, 2009

Sembahyang Terawikh pun nak Anger

Hari Jumaat Malam Sabtu - 1st Terawikh 1430H

Lepas gua sembahyang maghrib pada pukul lapan suku,gua terus begegas mandi.Penat betul gua rasa bertarung dengan jalan Jam dari Pudu sampai ke Jalan Duta.Hari jumaat,kerja banyak,balik lambat,jalan jam teruk macam bangsat..itu tak kira lagi bus KL-Tg Malim yang gua naik buat palat singgah masuk Bukit Beruntung hantar dua tiga brader,apa hal pulak lencong tempat lain?,ingat gua seronok makan angin macam tu punya gaya?..pengakhiran dia badan gua penat.Situasi yang tak berapa sedap untuk memulakan Terawikh pertama dibulan Ramadhan yang mulia.

Lepas mandi,gua pekena nasik dulu.Lapar bai..

Azan Isya' berkumandang.Gua ambil Wudhu' siap siap.Gua dah ready dengan pakaian sembahyang,kopiah gua lupa pakai.
Selesai azan,gua dan kereta memulakan langkah bersama sama menuju lubuk keberkatan.Dalam hati gua berzikir sikit supaya mental bersedia nak long run sembahyang terawikh.Alaahh..lapan rakaat pun kira long run jugak!

Perjalanan masih berbaki lima ratus meter nak sampai masjid,tapi gua perasan macam macam jenis kereta, moto kecik moto besar, lori ikan lori ayam, van storm, van nissan venette pun ada, semua sudah bersimpang sior berebut rebut pergi masjid Tg malim.Belah kiri dan kanan jalan kereta kereta dah bersidai.Gua tak tahu lah ramai ramai tu betol niat nak sembahyang terawikh atau kepala berat ke Moreh.Perangai macam tu pun boleh jadi juga.

Kereta gua perlahankan sambil kepala terjengah jengah cari lubuk parking.Memang gua silap kiraan,kalau gua rempit naik moto tadi pun dah selesai kerja.Tak apa..malam ramadhan gua nak berhenti sekejap mencarut.Hati gua sabarkan.Ini semua ujian untuk beribadat.Keadaan di sekitar masjid memang sesak teruk.Sembahyang jumaat pun gua rasa sesak dia tak macam ni.Gua bawa kereta masuk medan selera,penuh!.Gua pusing balik masuk Jalan Ketoyong,penuh!.Gua balas semula masuk jalan utama depan masjid,kiri kanan jalan tak ada ruang yang kesiankan gua.Jenis parking rapat rapat,kalau gua bawak kereta sorong pun belum tentu boleh celah.

Kereta bergerak semakin menjauh..Alhamdulillah,ada sinar parking melambai lambai di bahu jalan dekat dengan Klinik Shifa'.Gua masuk terus tanpa banyak cerita.Memang bepeluh la gua menapak ke masjid kalau dari Klinik Shifa' ni.

Sayup sayup gua dengar.."Assola at Tarawikhh...rahimakumullah!!".

Hah.Solat Terawikh dah nak mula!!.Gua berlari lari anak sampai ke masjid.Masih ada saff kosong dibahagian paling belakang..saff budak budak.Imam baru habis baca Fatihah masa gua angkat takbir.Gua mulakan sembahyang terawikh bersama masyarakat masjid Tg Malim.Terawikh pertama untuk Ramadhan tahun 2009.Budak budak menten bekejar kejar depan tempat sujud gua,masa gua ruku' pun kadang kadang dia main langgar saja.Biasalah..budak budak,apa nak jadi hal.Gua anggap itu semua ujian.

Sembahyang Terawikh gua gagahkan sampai ke akhir perjalanan.Bacaan imam yang sedap buat jiwa gua rasa feeling dan lupa segala kepenatan yang gua lalui petang tadi.Ohhh...Indahnya Ramadhan.Jiwa sentimental meresap.Gua juga habiskan sembahyang witir kasi komplete.

Sampai di rumah, jam hampir pukul sepuluh setengah.Walaupun penat,gua pederass juga masukkan entry Puasa Klasik #1.Tanggungjawab blog gua laksanakan tanpa mengira letih.Gua baca niat puasa..lalu lelap menantikan lailatul Qadar.
*****
Sedar sedar,
Bini gua kejut bangun sahur.Waktu dah hampir subuh.Gua jamah rezeki apa yang ada,langsung gua ready sembahyang subuh.Entah bila gua tersambung tidor,hajat nak bertadarrus hilang menyusur bersama mimpi.
*****
Semalam...dari gua bangun tido kira kira pukul sepuluh pagi,sampaila bawak ke waktu berbuka hati gua jadi tak sedap.Macam ada benda tak kena dengan diri gua masa sembahyang Terawikh semalam.
Ahhhh..!!Gua dah dapat kesan...memang bengap punya kepala.
Gua dah detect apa yang tak kena.Gua punya malam pertama Ramadhan sudah fail.Dalam keadaan fail gua mengambil sikap bersahaja sambil memohon ampun pada yang maha Esa.

Terawikh malam ke dua gua pasti repeat!

NOTAKAKI
Malam kedua Ramadhan punya terawikh (malam tadi),gua sembahyang Isya' dua kali.Qado balik Isya' semalam yang hilang ke laut.Apa macam?

32 Nasihat Ikhlas:

Kaseh said...

:) apa lu pikir masa tuh..

ayinn said...

erkk??
cmne lak leh smyg sampai 2 kali???
hahah

NuR si CiKGu RiBeNa (NSCR) said...

letih sgt kot tu yg smpai isyak 2 kali

@LiYaNNuaR ツ said...

baru mlm ptama... rileks la..

jo said...

eh?
lu bukan patut dah kena ikat ke bulan ramadhan?

Anonymous said...

korang ni tak paham cerita ker...sembahyang isyak 2 kali (malam kedua tarawih) tu sbb dia lupa sembahyang isyak pada malam pertama tarawih...sbb pulang lewat, makan, mandi, kalut cari parking, sampai2 imam dah tarawih..dia pun tarawih laaa...tapi tak solat isyak...huhuhu...

iYda Juhar said...

eheheh.
tak pe tak pe.. yang penting niat tuh

noorafzan.blogspot.com said...

haha~
gelabah punya pasal ka bro..
alerr..

Sang Harima said...

gua dah lepak kt blog lu..

iYda Juhar said...

selamat menyambut ramadhan al-mubarak :)

lel said...

budak2 memang menguji kesabaran
ada yg semayang tapi macam2 gaya
ikutkan hati nak je pijak2 kaki dia
tak tenang org nak semayang

Kensi Ell Byle said...

lu mmg terer...
isyak pon leh terlupa...
hehhehe

janggout said...

parking pnye psl la tu smpi isya' pn lu hilang tah kemana.. cet

oked said...

ni r jadi kalo smangat hero mlampau..dlu lu tak amek wudhu' skg lu tak solat isya' pasni tah ape kan

Anonymous said...

bro, masa lu tulis... mase lu smpi masjid, imam bbaru abis fatihah.. lu terus takbir niat terawikh, gua da tangkap.. erk?? x solat isya' yg wajib dulu ke??.. hehhee anyway, lu mmg BEST

tapi bro, mase lu x amik wudhu' tu mmg CEMAS la.. koz lu jadik imam, cam ne tu??

Anonymous said...

haha..dah agak da.pelik gak asl xckp psl isya'..trus2 tarawih haha...

FdausAmad said...

Kaseh:
Gua pikir nak sembahyang la..kehkehkeh

Ayin:
Sebab gua Qado..

Nur:
Gua qado la..qadoooooo

Jo:
Lu jangan paksa gua mencarut..hahaha

Liyannuar:
Malam ke tiga ni pun dah goyahh.

Anon 1:
Lu bijak sungguh!

IYda Juhar:
Gua niat memang baik.

noor afzan:
Bukan gelabah..cuma eksaited

sang harima:
Gua alu alu kan...

iYdaJuhar:
Apesal lu tak wish gua semalam?

Norlaila:
Lu jangan buat hal dengan budak budak wehh.

Oranglidi:
Lu habis baca entry tak ni?,selalu tak habis gua tau..

Cik Leyha:
Lupa isya' pun lu kata terer?,hilang akal?

Janggout:
eksaited macam tu lah...

Oked:
Lu beleter ka apa ni

Anon2:
Itu cerita masa gua tingkatan dua.Gua manusia beb,lupa..lupa..

Fatin Abf said...

mak cakap
kena smyg isyak dlu baru smyg trawih
isyak kn fardu trawih sunat saja
x)
lenkali ingat ingatkn.

nsht kpd dri sndri jgk

-aPi- said...

xpe...
Allah tau niat lu baik.....
lu b'juang demi agama lu....
chayoK2

Luca DK said...

amboi tukar header. minimalis taik kucing!!

zetty said...

sy dh lepak kat blog nie...memang best....hehehe...
sy follow k....be my follower jgk yerrr...

Guru said...

la akak dah agak dah....
budak zalim memang camtu, benda wajib pun tinggal...
yang sunat2 beria dikejar
tapi takpa
Allah mengetahui segalanya
lupa,... nak kata apa

Unknown said...

lawa ek blog die..tukar smpena ramdahan ek?hampak ganaz bermentaliti sket...

Anonymous said...

bagus2..slm ramadhan al mubarak..

ohmiena said...

da agk dah.. tu la.. len kali dtg awal @ semayng isyak kt umah dulu.

. said...

alahai..

Unknown said...

gua rasa lu penat sgt kot bai..err..tapi bleh ke qada` cenggitu..

mrs shaifull said...

hampeh, patut la wa carik sampai ke sudah lu x sebut pun isya' masa mlm first tu :) heheheh...

b0b0y said...

menerima undangan berjalan2 disini...lalalala

Nur Syaza Azrudin said...

AKU DAH AGAAAAAAAAAAAAAAKK..
Dari awal2 baca aku dah agak,lepas ckp siap2 naik kete gi masjid, tiba terus dah masuk terawikh. bila pulak kau isya nye???

HAHAHAHA.SESAAATTT BETOOOOL.Semangat ramadhan pesyen ape neh.hahahahaha.

Nur Syaza Azrudin said...

oh lupa respon dgn header rock baru sempena rmadhan ke hape ke aku taktau lah. tapi cun laaah.tgk ada gmbar cawan,teringat pulak air koka kola kenduri yg x kesampaian.

Kensi Ell Byle said...

baru je hbis bace semua entri lu..
bagus2...leh jadik story teller..
huhu