Monday, June 1, 2009

Gambar Gambar, Bahasa dan Kisah Silam


Ada jugak kutu kutu dok tanya apa pasal entry entry kat blog gua tak letak gambar?,

Gambar anak kucing sakit ke,ataupun gambar gua posing cute, gambar kenangan dihari raya ke paling koman,paling paling gempak pun gambar pasukan Mencester Unaited pun tak palah..ujar kutu kutu ini memberi saranan.

Gua bgtau."nanti gua explen kat blog"

Skang gua nak explen:

Gua memang tak berapa 'mesra' ngan gambar gambar nie.Tak banyak pun gambar yang gua ada.
Lagipun gua takde wawasan nak transform blog gua menjadi blog bergambar. Masa gua mula mula menulis kat FaceBook itu hari gua ada cite pasal pendirian gua berkenaan gambar.
(gua cross-post semula entry kat FB tu masuk dalam Blog).
Gua tak minat sangat ngan gambar gambar statik, itu je.Gua hanya minat gambar gambar begerak.Dapat?

Tapi lu org jangan salah paham.Gua bukan anti-gambar.Cuma sekarang gua lebih tenang menulis tanpa gangguan gambar.Kalau entry entry gua tu memerlukan enhancement gambar,baru la gua 'konsider' bubuh sekeping dua.

Begitu juga persoalan mengenai subjek bahasa.Masa gua menulis kat FB gua tulis dalam bahasa omputih si penjajah.Tapi gua 'switch' ke bahasa melayu 'corrupted' bila gua start tulis blog.

Apakah alasannya?

Gua jelaskan sedikit;

1. Dah banyak blog tulih bahasa omputih,kat emereka sana sah sah blog dia tulis omputih,kat Belfast pun blog derang tulis omputih jugak.Sampaikan blogger blogger dari Irian Jaya pun tulis dalam omputih.Apa barang?

2.Jadi gua rasa bertanggungjawab menulis dalam bahasa melayu 'corrupted' versi Dewan Bahasa.

3. Pembaca Sasaran - gua target kwn2 sekitar gua je baca blog gua.kwn2 gua soh kwn2 lain,kwn2 lain soh plak kwn2 lain yg lain.Kalolah blog gua telepas ke Uzbekistan camne pulak?,huh lantak la..

Walaupun camtu,gua tak nakla poyo klem gua takkan tulis entry omputih langsung.Gua akan menulis dlm omputih jugak satu hari nanti.Begantung pada entry apa yang gua nak tulis.

Ada jugak yang kurang puas hati sebab gua hanya mensajikan lauk pauk 'kisah silam gua'. Brader,lu org datang makan kenduri kat blog gua 'folo' je la hidangan yang gua bagi..banyak bunyik laa..

Tapi tak pa,gua eksplen jugak supaya korang berasa puassss, ibarat puassssnya perasaan dapat minum air oren peti sejuk setelah penat bermain kejar kejar.

1. Gua tak payah pk pk nk tulih topik apa hari hari.
2. Gua tak perlu membaca lebih lebih utk cari bahan.Penat la nak baca banyak banyak ni.
3. Modal gua...hanyalah sisa sisa ingatan gua.
4. Bila dah abis ingatan nanti gua tutup la blog nie.
5. Tulisan mengenai pendapat pendapat??, itu gua boleh timbangkan

Setel..

1 Nasihat Ikhlas:

The Self Center said...

ada jugak viison untuk blog nie kan kan kan?? :D